Etiketler

27 Temmuz 2019

Elektrikli Uçak Olur mu? - E-fan



Elektrikli araçlarda yapılan AR-GE çalışmalarının olumlu sonuçlar vermesiyle birlikte AIRBUS gibi uçak şirketleri tamamen elektrikle çalışan uçak prototipleri üzerinde çalışmalara başlamışlardır. Bunların en güzel örneklerinden bir tanesi ise E-FAN olarak gösterilebilir. İki adet 30 KW'lık elektrik motoru ve kanatlarına yerleştirilmiş Lityum-İyon polimer batarya grupları ile 45 dakikalık bir uçuş keyfi sağlayabilmektedir.


Avrupa Birliği Komisyonunun yayınladığı "FlightPath 2050" ile birlikte, havayollarında, 2000 yılına oranla, karbondioksit emisyonunun %75 oranında, nitrooksit emisyonunun %90 oranında ve gürültü düzeyinin %65 oranında düşürülmesi hedeflenmektedir. Dolayısıyla, elektrikli uçaklar için teşvik ve desteklerin artması ile birlikte elektrikli uçak teknolojisi gelişmeye başlamıştır.


E-FAN üzerinde kanatlarda 2 adet 30 KW'lık elektrik motoru bulunmaktadır. Bunların yanı sıra bir adet 6 KW'lık bir elektrik motoru gövde üzerinde kalkış ve iniş için yardımcı olmaktadır. Elektrik motorlarının beslemeleri kanatlara yerleştirilmiş, toplamda 250 Volt besleme sunabilen Lityum-İyon polimer batarya grupları tarafından sağlanmakta ve uçak üzerinde acil iniş durumlarında kullanılmak üzere tasarlanmış bir adet bağımsız bir batarya grubu daha vardır.



E-FAN henüz tam anlamıyla gelişimini tamamlamasa bile EADS'ın yaptığı açıklamaya göre E-FAN'ın yakın gelecekte test uçağı olarak kullanılabileceği yönünde. Her ne kadar elektrikli A380'ler yakın gelecekte görünmese de, sürdürülebilir enerji kaynaklarının desteklenmesi ile birlikte, taşımacılık alanında yenilenebilir enerji çeşitlerinin kullanıldığı ulaşım kaçınılmaz görünmektedir.



Kaynaklar
Scientific American
IEEE Spectrum
Reuters

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder